Jak wzmocnić odporność w okresie jesienno-zimowym

Jak wzmocnić odporność w okresie jesienno-zimowym

Z sezonową grypą spotykamy się każdego roku, ale tej jesieni jesteśmy dodatkowo narażeni na coraz bardziej rozprzestrzeniający się COVID-19.

Mówi się, że “ostrożnego Pan Bóg strzeże” jakkolwiek, to z całą pewnością, nie zaszkodzi tego roku w sposób szczególny zadbać o odporność swoją i najbliższych. Jak wzmocnić odporność? Do tego celu warto sięgnąć po zioła uodparniające, przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne, dostępne w aptekach i sklepach zielarskich, mogą w znaczący sposób ochronić nas przed infekcją.

O czym warto pamiętać chcąc zwiększyć swoją odporność?

Specjaliści podkreślają znaczenie aktywności fizycznej w podnoszeniu ogólnej odporności organizmu, zwłaszcza tej na świeżym powietrzu. Podobnie zbilansowana dieta, bogata w wartości odżywcze, witaminy i minerały. Do tego jeszcze dochodzą herbatki z naturalnych suszonych owoców, świeżo wyciskane soki, suplementy i oczywiście stosowane od wieków zioła uodparniające.

aktywność fizyczna

Jak wzmocnić układ immunologiczny

Dieta powinna być bogata w kwasy tłuszczowe omega 3 i omega 6, których najwięcej znajdziemy w łososiu, śledziach, makreli, sardynkach i owocach morza.

Przykładowe śniadanie, które pokochamy

jak wzmocnić odporność za pomocą diety? Jeśli z samego rana dostarczymy taką bombę energii, to prawdopodobnie nie poczujemy głodu, aż do samego obiadu. A jeśli jeszcze obiad zjemy rozsądnie, to o kolacji już nie pomyślimy nawet. I to bez żadnych wyrzeczeń.

Kanapki z łosiem

Kromka chleba z masłem, można dodać ser biały , szczypiorek albo kawałki cebuli. Oczywiście nie ograniczamy się do jednej kromki. Jemy tyle ile czujemy, że potrzebujemy. A do obiadu obowiązkowo surówka.

Bardzo ważne są też owoce bogate w witaminę C, której najwięcej znajduje się w dzikiej róży, czarnych i czerwonych porzeczkach, grejpfrutach, pomarańczach i cytrynach.

Oprócz włączenia do codziennej diety powyższych produktów, warto każdego dnia, bez względu na pogodę korzystać z przynajmniej półgodzinnego spaceru na świeżym powietrzu, pamiętając o odpowiednim do temperatury na zewnątrz, ubiorze. Tym bardziej, że jak dotlenimy organizm, lepiej będzie nam się spało, a odpowiednia ilość snu również ma bardzo duży wpływ na naszą odporność. Odporność i samopoczucie, czyli codzienny nastrój.

zdrowe jedenie

Zioła uodparniające

Jak wzmocnić odporność w okresie jesienno-zimowym? Do tego celu najczęściej stosujemy zioła, które pomagają wzmocnić organizm. Pomocne mogą być przede wszystkim w okresie jesienno-zimowym kiedy najbardziej jesteśmy narażeni na przeziębienie i infekcję.

Pokrzywa

Pokrzywa zalecana jest w stanach przemęczenia i osłabienia organizmu. stymuluje układ odpornościowy. Chroni organizm przed grypą i przeziębieniem. Zawarte w niej witaminy B, C i K a także potas, wapń, żelazo, magnez, fosfor i przeciwutleniacze, chronią organizm przed uszkodzeniem komórek. Jest polecana w stanach przemęczenia oraz osłabienia.

Szałwia

Zawiera substancje, które działają przeciwwirusowo oraz antybakteryjnie, zwalcza infekcję i wzmacnia układ odpornościowy. Wychwytuje wolne rodniki. Ma działanie antyoksydacyjne, czyli usuwa z organizmu nadmiar wolnych rodników.

Czystek

Czystek z kolei ma silne właściwości przeciwzapalne i wpływa na wzrost odporności. Polifenole, w niej zawarte w początkowym stadium rozwoju infekcji hamują ją a dodatkowo dodają nam energii.

Dziewanna

Natomiast dziewanna ma właściwości wykrztuśne i przeciwzapalne. Dodawana jest do syropów przeciwkaszlowych i leków wzmacniających odporność. Doskonały efekt smakowy uzyskamy dodając do herbatki miód lub syrop malinowy.

Lipa

Lipa jest stosowana głównie jako zioło rozgrzewające, tak więc stosowana jest zwykle w typowym przeziębieniu. Herbatka z lipy pomoże nam porządnie się wypocić i oczyścić organizm. Dodatkowo ma właściwości uspokajające, więc pozwoli nam pospać. A sen to zdrowie.

Nagietek

Nagietek działa przeciwzapalnie, a saponiny w nim zawarte pobudzają układ immunologiczny i wzmacniamy nasz organizm. Ma działanie rozkurczowe.

Czarny bez

baner czarny bez

Jeśli zaczniemy pić czarny bez na samym początku choroby znacznie skrócimy przebieg infekcji. Ma bowiem właściwości przeciwwirusowe i przeciwzapalne. Zaleca się też stosowanie czarnego bzu w okresie przesilenia wiosennego, profilaktycznie dla uodpornienia organizmu.

Jeżówka purpurowa

Jeżówka purpurowa pobudza organizm do walki z infekcjami wirusowymi więc też ma działanie uodparniające.

Wierzba

Wierzba jest lekiem na przeziębienia, grypę oraz inne choroby i stany zapalne wywołujące gorączkę. Znajdujące się w niej salicylany hamują produkcję prostaglandyn odpowiedzialnych za stany zapalne mięśni i kości. Jednak wierzba nie działa tak szybko jak aspiryna chemiczna. Stężenie salicylanów jest w niej dużo mniejsze niż w produktach fabrycznych. Jest naturalna ale wolniejsza w działaniu.

Babka

Babka dzięki zawartości glikozydów irydoidowych działa przeciwzapalnie i stosowana jest przy przeziębieniach, którym towarzyszy kaszel. łagodzi podrażnienie błon śluzowych gardła.

Izi

nasza grupa tematyczna
baner dieta bezmleczna

Najnowsze: