Oddychanie pełnym wdechem i wydechem w Qigong

Oddychanie q Qigong

Szybko się męczysz? Nie masz problemów z wagą, a bieganie sprawia ci problem? Masz wrażenie, że kiedyś twój umysł pracował lepiej?

Przyczyn może być wiele. Warto się przebadać. Ale spróbuj też dobrze oddychać. Przetestuj oddychanie pełnym wdechem i wydechem w Qigong. Bo złe oddychanie może być przyczyną twoich problemów.

Oddychanie dostarcza naszemu organizmowi blisko 70 procent koniecznej energii. Wdychanie dotlenia wszystkie komórki naszego organizmu i dostarcza mu życiodajnej energii Qi. Wydychanie usuwa toksyny i złogi martwych komórek. Dlatego, jeżeli chcemy dobrze funkcjonować, być pełni energii, musimy się nauczyć dobrze oddychać.

Najczęstszymi błędami przy oddychaniu są zbyt płytki wdech i wydech. Oddychamy za szybko i zbyt nerwowo i nierównomiernie. Brak temu płynności, harmonii. Oddech staje się płytki. Tlen i energia Qi nie docierają we właściwej ilości i we właściwym natężeniu. Gdy staramy się mocniej wciągnąć powietrze popełniamy błędy – oddychamy albo tylko klatką piersiową, albo tylko brzuchem.

Gdy oddychamy klatką piersiową rozszerzają się tylko jej obszary. Tlen i energia Qi płyną tylko tam. Reszta organizmu jest zamknięta, Dopływ tlenu jest ograniczony.

Z kolei przy oddychaniu częścią brzuszną otwarta na dopływ tlenu i Qi jest tylko ona. To też zakłóca odpowiedni dopływ tlenu i właściwą cyrkulację energii Qi.

Oddychanie pełnym wdechem i wydechem w medycynie chińskiej

Właściwe oddychanie, pełnym wdechem to oddychanie piersiowo-brzuszne zwane całościowym. Rozszerza się wtedy klatka piersiowa oraz część brzuszna. Ale przede wszystkim pracuje – leżąca pomiędzy nimi i odpowiedzialna za właściwe rozprowadzanie tlenu w organizmie – przepona.

Takiego, właściwego oddychania możemy się nauczyć sami. Do nauki potrzebne jest tylko lustro – musimy bowiem nie tylko czuć, ale i widzieć nasze ciało.

Musimy widzieć przede wszystkim pracę ramion. Podczas właściwego oddechu nie mogą się unosić – część barkowa nie ma możliwości rozprowadzania tlenu. Opuszczone ramiona sprawiają, że tlen i energia Qi rozprzestrzeniają się po całej części piersiowo-brzusznej. Klatka piersiowa rozszerza się równomiernie w przód i na boki, część brzuszna na boki.

Oddech nie może być ani zbyt szybki – nie nabierzemy wtedy odpowiedniej ilości powietrza, ani zbyt wolny – nie dostarczamy wtedy odpowiedniej ilości powietrza we właściwym czasie i wydatkujemy niepotrzebnie zbyt dużo energii.

Podobnie jest z wydechem.Wydychając tylko klatką piersiową lub tylko częścią brzuszną pozostawiamy część trującego dwutlenku węgla i toksyn w organizmie. Tak samo dzieje się, gdy wydychamy zbyt szybko i płytko.

oddychanie

Technika oddychania pełnym wdechem i wydechem

Oddychanie pełnym wdechem i wydechem najlepiej ćwiczyć stojąc przed lustrem – swobodnie, na lekko rozstawionych nogach z lekko pochyloną do przodu głową. Można wtedy widzieć pracę naszego ciała – rozszerzanie się klatki piersiowej i części brzusznej. Ci, którzy chcą się poczuć, powinni położyć dłonie na talii. Wtedy poczują pracę mięśni wtłaczających tlen do organizmu.

Osoby nie przepadające za oglądaniem się w lustrze. Mogą ćwiczyć w pozycji leżącej. Najlepiej na twardym podłożu, z głową leżącą 2-3 cm wyżej.

Ćwiczenie ma trzy etapy. Leżąc najpierw trzymaj dłonie złożone na brzuchu, później na części łączącej brzuch i klatkę piersiową, a wreszcie na klatce piersiowej. Niech palce lekko się stykają. Napełniaj organizm powietrzem tak mocno, by – na każdej z części brzucha – palce się rozjeżdżały. Wydychaj tak mocno, by znowu się stykały. To dotknięcie palców jest bardzo ważne. Jest wyczuwalnym sygnałem, że głębia oddechu – wdechu i wydechu – jest właściwa.

To proste ćwiczenia. Możliwe do samodzielnego wykonania. Ważna jest tylko cierpliwość i konsekwencja. Po kilku tygodniach, dwóch – porannej i wieczornej – oddechowych sesji organizm przyswoi sobie mechanikę właściwego oddychania – pełnym wdechem i wydechem.

Monika Pacura

Facebook grupa tematyczna
suteczna dieta

Najnowsze: