Właściwości truskawek. Kto może je jeść, a kto powinien unikać

Właściwości truskawek. Kto może je jeść, a kto powinien unikać.

Kuszą nas swoim smakiem i zapachem. Pozytywnie wpływają na zdrowie i urodę, a do tego są prawidziwą kopalnią minerałów i witamin, zwłaszcza witaminy C.

Truskawki są niskokaloryczne, ich głównym składnikiem jest woda, a jeden kilogram to ok. 280 kcl. Są bardzo smaczne i zdrowe, a do tego sezon na truskawki jest bardzo krótki. Tak więc, kiedy tylko pojawiają się na naszych stoiskach, bez względu na cenę, zwykle – znajdują amatorów. Nic dziwnego, tym bardziej, że truskawki może jeść każdy z wyjątkiem osób na nie uczulonych. Bardzo doceniane są przez kobiety będące na diecie redukcyjnej, bo truskawki są niskokaloryczne i zawierają dużo błonnika. Poprawiają przemianę materii, trawienie i usuwają toksyny z organizmu, a jako źródło błonnika pokarmowego mogą zmniejszać ryzyko wystąpienia raka jelita grubego.

Jedzenie truskawek, jest zalecane chorym na cukrzycę, bo zawierają łatwo przyswajalne cukry, tj. glukozę i fruktozę. Są słodkie, więc kilka truskawek zaspokaja nasze dzienne zapotrzebowanie na słodkości. Mają też, bardzo dużo właściwości zdrowotnych.

Zdrowotne właściwości truskawek

Dzięki cennemu skłądnikowi – fitocydy, mają działanie bakteriobójcze. Zwalczają stany zapalne, zalecane są reumatykom, cierpiącym na schorzenia wątroby lub nerek. Są mocząpędne, krwiotwórcze, obniżają poziom złego cholesterolu i ciśnienie krwi, stąd zaleca się je również sercowcom. Witaminowe właściwości truskawek są przeogromne. Jedząc zaledwie 100 g zapewniamy dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. W truskawkach jest też dużo widamin: A, B, E i K, a także żelazo, wapń, fosfor, kwas foliowy, flawonoidy i antocyjany. Dzięki obecności wapnia truskawki pozytywnie wpływają na układ kostny, więc zalecane są osobom aktywnie uprawiającym sporty. A witaminy z grupy B, wzmacniają nasze włosy i paznokcie.

Zawarte w truskawkach flawonoidy uszczelniają naczynia krwionośne. Częste jedzenie truskawek, może przyczynić się, do zmniejszania ryzyka wystąpienia choroby sercowo-naczyniowej. Są tak zdrowe, że warto uwzględniać truskawki w swoim jadłospisie. Tym bardziej, że zawartość składników mineralnych i błonnika pokarmowego, a także substancji bioaktywnych i dużych ilości witaminy C, pozwala przypuszczać, że mogą być ważnym elementem profilaktyki przeciwnowotworowej. Truskawki, dzięki dużej ilości witaminy C – wzmacniają nasz układ odpornościowy. A wolne rodniki, w nich zawarte – spowalniają proces starzenia skóry. Zatem, jedzmy truskawki, póki sezon trwa.

Od pewnego czasu coraz bardziej docaniane są herbaty z liści truskawek, stosowane głównie przy przeziębienach. Natomiast napar z liści truskawek łagodzi dolegliwości układu pokarmowego, jak również odkażania jamę ustną, gdy nas boli gardło. Za to rozgrzane liście truskawek przykłada się na rany.

Agnieszka Malczyk

nasza grupa tematyczna
skuteczna dieta
baner morele zdrowe jedzenie

Najnowsze: