Węglowodany. Przyjaciel czy wróg w trudnych chwilach redukcji wagi?

Węglowodany. Przyjaciel czy wróg w trudnych chwilach redukcji wagi?

Czy wszystkie węglowodany tuczą? Czy da się bez nich żyć nie czując głodu?

Każdy z nas choć raz w życiu słyszał zdanie: „węglowodany tuczą” lub moje ulubione: „przechodzę na dietę, ograniczam węglowodany”. Pytanie tylko, czy na pewno te wiecznie demonizowane węglowodany są takie straszne?

Ograniczyć czy odstawić je zupełnie?

Należy zacząć od rozważania, czym właściwie te mityczne „węglowodany” są? Dla ułatwienia przyjmijmy, że dzielimy je na dwie podgrupy: cukry proste oraz węglowodany złożone. Cukry proste zawarte są głównie w słodyczach, ale również w owocach, produktach wysoko przetworzonych, a także w produktach typu fast food. Węglowodany złożone są obecne przede wszystkim w makaronach, kaszach, ryżu, ziemniakach, pieczywie, płatkach owsianych i innych produktach zbożowych, a także w warzywach.

Cukry proste należy ograniczać zawsze, nie tylko w momencie przejścia na dietę redukcyjną. Są one szkodliwe, uzależniają, a trwale stosowane niosą ze sobą zwiększone ryzyko chorób metabolicznych, w szczególności cukrzycy. Dlatego: Do widzenia czekolado! Żelki, żegnajcie!

Węglowodany złożone natomiast są niezwykle potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ich niedobór w diecie może doprowadzić do zaburzeń funkcjonowania mózgu, kwasicy metabolicznej, a ze względu na ich występowanie: również cały szereg niedoborów mineralno- witaminowych. Nie ograniczajmy ich nadmiernie!

Istnieje jeszcze inna, szczególna frakcja węglowodanów: błonnik pokarmowy, który w przypadku „odchudzania”, czyli jak mówią profesjonaliści „redukcji”, jest niezwykle wskazany, bo dzięki pęcznieniu zwiększa uczucie sytości poposiłkowej, a także pobudza ruchy perystaltyczne, co przekłada się na lepsze trawienie i samopoczucie.

Szczególnie bogate w błonnik są zbożowe produkty pełnoziarniste, kasze oraz warzywa. Warzywa, na diecie redukcyjnej, można jeść niemal w nieograniczonych ilościach ze względu na ich bardzo niską kaloryczność.

Podsumowując: na diecie redukcyjnej nie należy ograniczać węglowodanów ogółem, ale skupić się na ich jakości: eliminować cukry proste, a zamienić je na sycące i zdrowe węglowodany złożone z błonnikiem. Spaghetti bolognese, przybywaj! Pamiętajmy jednak: wszystko z głową i bez przesady 😊 Smacznego!

Marianna Mądrzak

Polecane przez nas

https://ukorzeni.pl/dietetyka/wlasciwosci-lecznicze-wanilii-i-wplyw-na-uklad-trawienny/

Polecana grupa społecznościowa

https://www.facebook.com/groups/755609134877608/


Podobne artykuły