Trzustka – przykładowa dieta. Co jest zdrowe dla trzustki?

Trzustka - przykładowa dieta. Co jest zdrowe dla trzustki?

Według TMC współpracuje z żołądkiem i jest częścią Ying. Tworzy i gromadzi życiową energię Qi.

Trzustka dostarcza jelitu cienkiemu enzymów trawiennych. Jest zbiornikiem białek, węglowodanów i tłuszczów. Przyczyną stanów zapalnych trzustki jest zazwyczaj niewłaściwa dieta. Tłuste posiłki i nadużywanie alkoholu, i palenie papierosów. A także niektóre choroby towarzyszące, takie jak kamica żółciowa, albo zaburzenia autoimmunologiczne. Czasem mogą być też zakażenia wirusowe.

Co jest zdrowe dla trzustki?

Najważniejsze, żeby ograniczyć zawartość tłuszczu w diecie. Najlepiej rozłożyć posiłki na pięć regularnych, aby nie były zbyt obfite. Przede wszystkim z diety należy wykluczyć potrawy smażone i pieczone na tłuszczu – tłuste sosy, majonez, i śmietanę. Nie stosujmy również zasmażek. Warto ograniczyć do minimum pieczywo razowe, cebulę, fasolę i kasze gruboziarniste. Za to zdrowe dla trzustki jest pieczywo pszenne.

Zdrowe dla trzustki będą potrawy gotowane na parze, lub pieczone w folii bez dodatku tłuszczu. Bezwzględnie należy zrezygnować z ostrych przypraw. Przyprawy zdrowe dla trzustki to bazylia, pietruszka i koperek.

Nie są zdrowe dla trzustki również mocna herbata i kawa.

Zdrowe dla trzustki całodzienne pożywienie

Pierwsze śniadanie

Trzustka : Pierwsze śniadanie

8:00
ŚNIADANIE: kanapki z kajzerki: 1 z półtłustym twarogiem i konfiturą truskawkową, 2 z masłem i chudą szynką drobiową, świeży ogórek bez skórki, rzodkiewki, kawa zbożowa z mlekiem 1,5% do picia:
– 1 kajzerka- 50g
– 1 plaster twarogu półtłustego- 50g
– łyżeczka konfitury truskawkowej- 15g
– 1 łyżeczka masła- 5g
– 2 plasterki chudej szynki drobiowej- 58g
– 1 ogórek bez skórki- 180g
– 5 sztuk rzodkiewek- 75g
– 1 szklanka kawy zbożowej z mlekiem 1,5%- 150ml wody, 100ml mleka
426 kcal, białko: 24,2g, tłuszcz: 13,2g, węglowodany: 54,1g

Drugie śniadanie

Trzustka: Drugie śniadanie - ciasto drożdżowe z morelami

11:00
II ŚNIADANIE:
domowe ciasto drożdżowe, dojrzałe morele i maślanka do picia:
– 1 kawałek ciasta drożdżowego- 60g
– 3 dojrzałe morele- 110g
– 1 szklanka maślanki do picia- 240ml
327kcal, białko: 14g, tłuszcz: 6,8g, węglowodany: 53,5g

Obiad

Obiad: Dieta wspomagająca pracę trzustki

15:00
OBIAD:
krupnik z drobną kaszą jęczmienną, pieczony dorsz w ziołach z ziemniakami gotowanymi w wodzie, posypane koperkiem, buraczki na ciepło, woda do picia:
– 1 talerz krupniku z kaszą- 400g
– 1 filet z dorsza z ziołami- 120g
– 2,5 ziemniaka gotowanego- 250g
– 1 łyżeczka koperku- 4g
– 1 porcja buraczków (około 1,5 buraka)- 200g
– szklanka wody mineralnej- 250ml
598kcal, białko: 47,6g, tłuszcz: 12,6g, węglowodany: 76,1g

Kolacja

19:00
KOLACJA:
naleśniki z mąki pszennej, z serkiem homogenizowanym i musem jabłkowym, słaba herbata do picia:
– 3 naleśniki z mąki pszennej- 180g
– 1 opakowanie serka homogenizowanego- 200g
– mus z 1 jabłka, bez cukru- 150g
– 1 łyżeczka cukru pudru do posypania naleśników- 5g
– 1 szklanka słabej czarnej herbaty- 250ml
552 kcal, białko: 35,1g, tłuszcz: 13,3g, węglowodany: 74,5g

W ciągu dnia należy popijać wodę mineralną, należy unikać tłustych produktów spożywczych oraz produktów ciężkostrawnych, nie wolno spożywać alkoholu, unikać produktów wysokoprzetworzonych.

Dieta wspomagająca trzustkę

Dieta wspomagająca trzustkę powinna być ustalana indywidualnie – w zależności od stanu zdrowia pacjenta. Wtedy przynosi najlepsze rezultaty.

Marianna Płońska

nasza grupa tematyczna
baner konsultacja z dietetykiem w cenie diety ukorzeni

Najnowsze: