Morele: Wpływ jedzenia moreli na nasze zdrowie i urodę

Morele: Wpływ jedzenia moreli na nasze zdrowie i urodę

Ten ukochany przez dzieci owoc, to coś więcej niż zdrowa słodka przekąska. Morele to także naturalna domowa apteczka i salon urody.

Morele – są w nich witaminy z grupy B, witaminy C, E i PP, prowitamina A czyli beta-karoten, żelazo, wapń, fosfor, potas, bor, kwasy organiczne (m.in. cytrynowy, jabłkowy oraz winowy), sole mineralne, flawonoidy, garbniki, pektyny i nawet niewielka ilość skrobi, morela jest prawdziwym skarbcem z substancjami odżywczymi.

Ze względu na to bogactwo, jedzenie moreli wpływa korzystnie na cały organizm. Minerały to dobra praca serca i regulacja ciśnienia krwi oraz poziomu wody w organizmie. A właściwy poziom wody to zmniejszone ryzyko powstawania kamieni nerkowych.

Ponieważ wapń wzmacnia układ kostny, morele i ich przetwory warto podawać regularnie osobom ze złamaniami oraz cierpiącym na osteoporozę.

Żelazo, którego w morelach dużo, zapobiega lub ogranicza anemię. Przecież anemia to właśnie niedobory żelaza.

Witamina C i beta karoten to silne przeciwutleniacze strzegące naszego organizmu przed wolnymi rodnikami. Ze względu na to maleje ryzyko pojawienia się zmian nowotworowych.

Mają też doskonały wpływ na naszą urodę. Beta-karoten wzmacnia włosy, sprawia, że stają się mocne i połyskliwe. Ma też zbawienny wpływ na naszą skórę. Zapobiega jej wysuszaniu i powstawaniu zmian.

Z kolei witamina C uczestniczy w produkcji kolagenu, który jest niezbędny dla jej regeneracji i ujędrnienia.

zdrowe jedenie

Morele wspomagają odchudzanie

Jednak musimy pamiętać, że słodziutkie morele to także cukier. A ten, nawet roślinny, w zbyt dużych ilościach, może być szkodliwy. I to nie tylko ze względu na wysoką kaloryczność. Morele są bogate w potas i zmniejszają obrzęki. Warto sięgnąć po morele jeśli jesteśmy na diecie redukującej wagę. Doskonale oddziałują na układ nerwowy i lepiej śpimy. Warto pamiętać, że morele są źródłem błonnika a dodatkowo zapewniają nam sytość na długi czas, co chroni przed podjadaniem między posiłkami.

Dlatego, ze względu na ich działanie prozdrowotne i prourodowe powinniśmy zjadać od 10 do 15 owoców dziennie. Nie więcej.

Morele to owoc sezonowy – letni. Jednak po przetworzeniu zachowują większość swoich właściwości. Dlatego warto je ususzyć i/lub przygotować z nich przetwory. Morelowy dżem, konfitura, syrop, likier czy nalewka będą doskonałym i zdrowym uzupełnieniem diety słotną jesienią oraz zimą.

Agata Bolimowska

nasza grupa tematyczna

Czytaj także:

baner skuteczna dieta II

Najnowsze: