Kreatyna nie tylko dla sportowców – wzmacnia kości i mięśnie

Kreatyna nie tylko dla sportowców - wzmacnia kości i mięśnie

Została odkryta przez Michela Eugène’a Chevreula w 1832 roku jako składnik mięśnia szkieletowego

Przez lata kreatyna była jednym z najważniejszych suplementów stosowanym przez sportowców – zwłaszcza tych, uprawiających dyscypliny siłowe i wytrzymałościowe. W ostatnich latach jej użycie bardzo się rozpowszechniło.

Kreatyna wzmacnia kości i mięśnie

Kreatyna sprzyja przyrostowi masy mięśniowej i wzmacnia siłę mięśni. Pomaga też ich potreningowej regeneracji. Dlatego stała się ulubionym środkiem stosowanym przez mężczyzn budujących muskulaturę na siłowniach oraz u osób, których pasją stało się bieganie.

Jej popularności sprzyja fakt, że jest suplementem nie wywołującym skutków ubocznych. Tylko u niewielkiego procenta używających jej zauważono niegroźne niepożądane efekty – sensacje żołądkowe i biegunki. Dolegliwe może być za to jej długotrwałe, nieprzerwane zażywanie. Ponieważ podrażnia błonę śluzową żołądka, regularnie przyjmowana przez dłuższy czas wywołuje jego stan zapalny.

Kreatyna nie tylko dla sportowców

Ale kreatyna to nie tylko suplement dla sportowców i osób budujących kondycję lub figurę. Powinna być przyjmowana przez osoby wykonujące ciężkie prace fizyczne. Jest niezbędna chorym (lub rekonwalescentom) przez dłuższy czas pozostającym w pozycji leżącej lub siedzącej, u których istnieje ryzyko pojawienia się atrofii mięśni. Ponieważ ma korzystny wpływ na naszą tkankę kostną (wspomaga wzrost i zwiększa przeżywalność tworzących ją komórek), zaleca się jej stosowanie także przez osoby cierpiące na osteoporozę lub po złamaniach.

Kreatyna występuje w naszym organizmie. Jej niedobory uzupełniamy jedząc mięso i ryby. Dlatego powinny ją przyjmować także osoby na diecie wegetariańskiej.

Ma także korzystny wpływ na naszą tkankę skórną. Przyspiesza procesy gojenia się ran, niweluje skutki stanów zapalnych oraz sprzyja jej regeneracji. Sprawia to, że jest wykorzystywana w produkcji większości kosmetyków poprawiających wygląd skóry. Dlatego z kreatyny-suplementu mogą korzystać osoby ze szczególnie dolegliwymi stanami zapalnymi.

Choć kreatyna kojarzy się ze sportowcami, okazuje się także bardzo przydatna dla osób zajmujących się pracą umysłową. Ponieważ poprawia dostarczanie tlenu do mózgu jej suplementacja pomaga zachować sprawność intelektualną, szczególnie ludziom mającym problemy z pamięcią.

Jednak pamiętajmy: nasz organizm sam wytwarza kreatynę. Większość z nas dostarcza ją organizmowi także w diecie. Dlatego, jeżeli nie ma ku temu wskazań, nie powinniśmy jej suplementować. Jej nadwyżka zakłóci równowagę naszego organizmu. Poza tym nadnaturalny przyrost tkanki mięśniowej nie wygląda dobrze.

Polecane przez nas

https://ukorzeni.pl/dietetyka/wlasciwosci-lecznicze-gryki/

Nasza grupa społecznościowa

https://www.facebook.com/groups/755609134877608/photos/


Podobne artykuły