Głodówka przed treningiem i jak sobie z nią poradzić

Głodówka przed treningiem i jak sobie z nią poradzić

Wiele osób przyznaje, że jedzenie przed treningiem powoduje u nich obniżenie zdolności treningowych, szybkie męczenie, mdłości, dyskomfort

Z tych powodów często stosowaną praktyką przed planowym treningiem jest głodówka. Zdarza się, że te osoby nie jedzą wiele godzin, aby trenować o całkowicie pustym żołądku. Nic dziwnego zatem, że często pod koniec ćwiczeń brakuje im już energii. Głodówka przed treningiem.

Celowe odczekiwanie z jedzeniem przed treningiem nie powinno być sposobem na uniknięcie dolegliwości. To od rodzaju produktów spożywczych zależy, jakie będzie nasze samopoczucie. Długotrwały brak posiłku będzie powodował, że organizm nie będzie miał skąd czerpać energii, co w konsekwencji będzie zaburzało przebieg treningu.

Podstawową rolą posiłku przedtreningowego jest dostarczenie węglowodanów potrzebnych do wytwarzania energii podczas ćwiczeń tak, aby nie dochodziło do gwałtownych spadków stężenia glukozy we krwi ‒ hipoglikemii, która może być przyczyną omdleń. Ważne, aby przed treningiem unikać posiłków tłustych i smażonych, ponieważ to właśnie tłuszcz najbardziej obciąża przewód pokarmowy. Dlatego najlepiej zjeść coś lekkostrawnego, co nie obciąży nadmiernie żołądka.

Nawodnij organizm

nawodnij organizm

Zanim zaczniemy ćwiczyć należy zwrócić również uwagę na właściwe nawodnienie organizmu tak, aby zminimalizować ryzyko późniejszego odwodnienia.

Można również rozważyć wypicie kawy, ponieważ pozytywne działanie kofeiny na wydolność organizmu zostało naukowo udowodnione. Należy jednak pamiętać, że nadmierne spożycie kofeiny ma działanie drażniące przewód pokarmowy, dlatego nie należy z nią przesadzać.

Głodówka przed treningiem

Przykłady posiłków przedtreningowych:

Jogurt

Przykłady posiłków przedtreningowych - banan z jogurtem

banan z jogurtem i płatkami owsianymi lub orzechami

Koktajl

Głodówka przed treningiem - koktajl mleczno owocowy

koktajl mleczno-owocowy

Kanapka

dieta -  kanapka z twarożkiem i rzodkiewką

kanapka z twarożkiem z rzodkiewką

Kasza z warzywami

Przykłady posiłków  - kasza jaglana z warzywami

kasza jaglana z warzywami

Sałatka

Przykłady posiłków  - sałatka tofu

sałatka z tofu, papryką i nasionami słonecznika

Zupa

 zupa jarzynowa

zupa jarzynowa

Marianna Mądrzak

Bibliografia:

  1. Gawęcki, J., S. Berger, and A. Brzozowska, Żywienie człowieka. 2011: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  2. Celejowa, I., Żywienie w sporcie. 2014: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
  3. Kerksick, C.M., et al., ISSN exercise & sports nutrition review update: research & recommendations. J Int Soc Sports Nutr, 2018. 15(1): p. 38.
  4. Parol D., Posiłki przedtreningowe, NCEZ IŻŻ, 2019.
  5. Kenefick, R.W. and S.N. Cheuvront, Hydration for recreational sport and physical activity. Nutr Rev, 2012. 70 Suppl 2: p. S137-42.
  6. Grgic, J., et al., Effects of caffeine intake on muscle strength and power: a systematic review and meta-analysis. Journal of the International Society of Sports Nutrition, 2018. 15(1): p. 11.
ukorzeni twoje zdrowie
indywidualne diety na różne dolegliwości

Polecane przez nas

https://ukorzeni.pl/styl-zycia-to-codzienna-sztuka-zycia-i-aktywnosc-fizyczna/walka-o-sprawnosc-czlowieku-nie-marnuj-swojego-potencjalu/

Polecana grupa tematyczna

https://www.facebook.com/groups/755609134877608/


Podobne artykuły