Borelioza: Dieta całodniowa na boreliozę w czasie leczenia

Borelioza: Dieta całodniowa na boreliozę w czasie leczenia

Co jeść a czego się wystrzegać kiedy mamy zdiagnozowaną boreliozę?

Pamiętajmy, że sposób odżywiania może być wsparciem podczas leczenia i je przyspieszyć. Dlatego tak ważna jest zbilansowana i dobrze dostosowana dieta całodniowa na boreliozę. Dieta na boreliozę powinna zawierać duże ilości białek pełnowartościowych. Powinniśmy odstawić wszystkie produkty, które podrażniają jelita, a w zamian spożywać wszystkie te, które zawierają probiotyki i witaminy: A, B, C, D, E, a także magnez, selen i koenzym Q10. Zalecane jest pieczywo chrupkie, twaróg, ser feta albo mozzarella, a także kefiry i jogurty bez cukru. Doskonale sprawdzają się warzywa strączkowe, marchew, buraki, czosnek, cebula, kiszone ogórki i kiszona kapusta.

W czasie leczenia boreliozy należy odstawić wszystkie produkty osłabiające układ odpornościowy jak: alkohol, kawa i czerwona herbata. Niedozwolone są ziemniaki, ketchup i musztarda. Zleca się odstawić również tłuste wędliny i mięsa, a także sery topione i pleśniowe.

Dieta całodniowa na boreliozę

zdrowe jedenie

Pierwsze i drugie śniadanie

8:00
ŚNIADANIE: płatki owsiane z jogurtem naturalnym i orzechami włoskimi, koktajl z czarną porzeczką, niedojrzałym awokado, kefirem i nasionami chia:
– 3 łyżki płatków owsianych- 30g
– 1 małe opakowanie jogurtu naturalnego- 250g
– 1/2 garści orzechów włoskich- 15g
– 1 duża szklanka koktajlu: 1 garść czarnej porzeczki- 40g, ½ awokado- 70g, ½ szklanki kefiru- 100ml, 3 łyżeczki nasion chia- 15g
624kcal, białko: 22,4g, tłuszcz: 37,1g, węglowodany 55,6g, cukry proste: 12,55g

Jajko, sałata, chleb żytni

11:00
II ŚNIADANIE: kanapki z chleba żytniego pełnoziarnistego z masłem, sałatą rzymską, serem żółtym, jajkiem na twardo, pomidorem i papryką, napar z pokrzywy do picia:
– 2 kromki chleba żytniego pełnoziarnistego- 70g
– 1 łyżka masła- 10g
– 2 liście sałaty rzymskiej- 70g
– 2 plastry sera żółtego- 60g
– 1 jajko na twardo- 60g
– 1 pomidor- 150g
– ½ papryki- 150g
– szklanka naparu z pokrzywy- 250ml
578kcal, białko: 28,5g, tłuszcz: 29,8g, węglowodany 56,4g, cukry proste: 12,41g

Obiad

15:00
OBIAD: zupa jarzynowa, pieczone udko z kurczaka w ziołach, ugotowany brązowy ryż, sałatka ze szpinakiem, ogórkiem świeżym, sokiem z cytryny, oliwkami, kukurydzą i oliwą z oliwek, herbata z szałwii do picia, winogrona na deser:
– 1 talerz zupy jarzynowej- 400g
– 1 pieczone udko kurczaka w ziołach, bez skórki i tłuszczu- 110g
– szklanka ugotowanego, brązowego ryżu- 200g
– 1 porcja sałatki: 1 garść szpinaku- 25g, 1 świeży ogórek- 180g, 5 sztuk oliwek- 50g, 2 łyżki kukurydzy- 30g, 1 łyżeczki soku z cytryny- 12g, 1 łyżka oliwy z oliwek- 10g
– szklanka naparu z szałwii- 250ml
– 1 szklanka winogron na deser- 70g
851kcal, białko: 41,1g, tłuszcz: 28,3g, węglowodany 114g, cukry proste: 20,67g

Kolacja

jajecznica ze szczypiorkiem i szparagami

19:00
KOLACJA: chleb żytni pełnoziarnisty z masłem, jajecznica na szynce ze szczypiorkiem, szparagi gotowane w wodzie, napar ze skrzypu polnego do picia:
– 2 kromki chleba żytniego pełnoziarnistego- 70g
– 1 łyżka masła- 10g
– jajecznica z 2 jaj- 120g, smażona na 2 plasterkach pokrojonej szynki wieprzowej-30g
– garść gotowanych szparagów- 380g
– 1 szklanka naparu ze skrzypu polnego- 250ml
515 kcal, białko: 34,4g, tłuszcz: 22,6g, węglowodany 53,5g, cukry proste: 7,59g

W ciągu dnia należy popijać wodę mineralną, należy wykluczyć wszystkie źródła cukrów prostych takie jak: słodycze, słodkie pieczywo, wyroby cukiernicze, alkohol, produkty typu fast food, należy również ograniczyć spożycie owoców- spożywać je w niedużych ilościach.

Marianna Płońska

nasza grupa tematyczna
skuteczna dieta

Najnowsze: